Primul Război Mondial între
realitate şi ficţiune de Gabriela Gîrmacea, ultima carte publicată la
Didactica Publishing House, este rezultatul cercetărilor făcute în muzee şi
arhive în care, pornind de la literatură şi de la documente autentice cu
referire la epocă, autoarea a reconstituit trecutul afectiv al participantului la
conflagraţie. Sunt prezentate două profiluri de
combatanţi: intelectuali, pentru care scrisul a constituit o încercare de a se
elibera de trauma războiului (Camil Petrescu, Ioan Missir, Felix Aderca, George
Topîrceanu) sau de o dramă personală (Liviu Rebreanu, Hortensia
Papadat-Bengescu, Cezar Petrescu), alături de oameni simpli, care au notat şi
ei trăiri, îngrijorări, descrieri ale unor scene de luptă în corespondenţa
trimisă familiei sau pe foi răzleţe păstrate în arhive sub menţiunea însemnări din război. Alteori, aceştia
din urmă au imortalizat diferite aspecte pe plăcuţe fotografice şi numele lor a
devenit cunoscut astăzi. E vorba despre Constantin Acsente din Slobozia.
Au fost urmărite aspecte care evocă
trăirile umane şi atmosfera epocii din perioada neutralităţii, din timpul şi de
la sfârşitul războiului. Pornind de la entuziasmul general declanşat de
hotărârea de a intra în război şi trecând prin bătălii crâncene sau prin şocul
produs de aducerea primilor răniţi în spitalele din capitală după bătălia de la
Turtucaia, mentalul colectiv, comportamentul combatanţilor, al refugiaţilor, al
celor aflaţi în slujba ţării sau în serviciul sanitar, al profitorilor de pe
urma războiului dezvăluie o societate în derivă, care îşi pierde reperele sau
care încearcă să-şi recupereze câteva bunuri, plecând la întâmplare în locuri
considerate sigure. Gesturile de omenie sau de iubire faţă de semeni au fost prezentate prin câteva exemple marcante: Regina Maria, Colette Plagino şi Elena
Cancicov. Au fost inserate documente care să exprime mai mult decât cuvintele şi să-l ajute pe cititor în
a-şi contrui astfel singur propria imagine.
Demersul teoretic este susţinut de imagini şi prezintă astfel o perspectivă aparte cu privire la război într-o carte
senzorială. A fost analizat momentul istoric şi mediată înţelegerea textului,
a epocii, a atmosferei generale prin fotografii şi reproduceri după ziare,
scrisori, cărţi poştale, hărţi. Acest demers nou în lumea editorială se
adresează unui cititor care va trăi o experienţă similară cu cea a cercetătorului,
întrucât reproducerile în forme şi dimensiuni originale îi oferă senzaţia că a
descoperit şi că citeşte un document autentic, îi dezvoltă atenţia şi
curiozitatea faţă de un subiect sau faţă de o epocă, pe care, uneori, e dificil
să şi-o imagineze sau să şi-o reprezinte.
Raportându-se
la Primul Război Mondial, cititorul tânăr înţelege că procesul înfăptuirii
României Mari a fost făcut cu sacrificii de către oameni care au crezut în
ideea de unitate naţională. Indiferent de vârsta cititorului, cartea îl apropie de istorie prin
exemple de viaţă şi imagini care aduc în prim-plan temeri, emoţii, stări,
trăiri.
Pentru
a sublinia că drama trăită de români în timpul Primului Război Mondial este similară
cu cea reflectată în alte literaturi, unde ficţiunea a fost din nou un motiv de
a ilustra tragismul vieţii cotidiene, a fost adăugată o listă cu opere şi filme care
tratează aceeaşi temă, trăiri, probleme de conştiinţă, drame individuale sau
colective.
0 comments:
Post a Comment