Wednesday, January 27, 2010

Rezultatele Concursului "Nora Iuga"

Dragi participanti la concurs,

A sosit clipa cea mare. Doamna Nora Iuga a citit cu atentie textele selectate de noi si a decis sa va scrie fiecaruia cateva randuri, pe care le reproduc aici impreuna cu premiile pe care le-a acordat. I s-a parut dificil sa jurizeze: e la fel de greu ca si cel care da sentinte. Premiile acordate difera de ceea ce am gandit noi initial, insa mi se pare just criteriul aplicat. Nu pot decat sa-i multumesc doamnei Nora Iuga pentru seriozitate si migala. Pentru voi este o adevarata lectie de literatura. Anuntam pe aceasta cale ca aventura continua. Vom lansa in curand editia a doua a concursului. Fiti cu ochii de bloguri!

Succes!

Prof. dr. Gabriela Girmacea


Gabriel-Alexandru Streinu de la Liceul Bilingv Decebal din Bucuresti


  • Citind acest text ma gandeam ca poate textele de inceput ale lui Cioran or fi sunat cam asa ... Ce lung si cuprinzator e acest flux ganditor; vreau sa spun ca m-am bucurat sa regasesc, in sfarsit, acea continuitate in devenirea noastra spirituala, o continuitate, pe care credeam ca n-o mai gasesc nicaieri, acel "l'eternel retour", fara de care omenirea moare. Si finalul salvator venind aici nu ca o conventie, nu ca o consolare; ca ultima posibilitate de iesire din intuneric prin prieteni - salvarea prin sentiment, prin iubire - intuitia acestui adolescent ca unica modalitate de supravietuire e generozitatea si toleranta pe care trebuie s-o opunem urii si razbunarii care a invadat lumea contemporana. Remarcabila mi se pare pledoaria pentru regasirea sentimentului si a limbajului emotional chiar si la nivelul scriiturii, fara frica si rusine. Propun premiul I pentru eseu. Nora Iuga

Sorin-Marian Iagaru-Dina de la Colegiul I. C. Bratianu din Pitesti


  • Nimic mai greu decat sa trebuiasca sa faci o departajare intre Gabriel-Alexandru Streinu si Sorin-Marian Iagaru-Dina fara sa te simti culpabil si nedrept. Amandoi autorii celor doua eseuri sunt remarcabili si, daca la Gabriel-Alexandru Streinu m-am gandit ca la un Cioran modern, pentru care globalizarea nu ar duce prin "uniformizare" la un nihilism absolut, umanitatea regasindu-se pe sine prin sentiment, la Sorin-Marian Iagaru-Dina, iata, ma gandesc la acea teza profund estetica, de sorginte romantica a lui Kirkegaard, care a rupt legendare iubire dintre el si Regina Olsen numai pentru ca nu suporta ideea ca frumosul se degradeaza. Tanarul nostru autor intuieste, la randu-i ca un Rotterdam, devenit "legenda", daca va continua sa traiasca in/cu el, isi va pierde puterea de fascinatie, miracolul primei vederi ... si, in ultimii ani, aceasta tema de disolutie a "frumosului" care dezleaga, brusc si complet nemotivat, iubirile, am regasit-o, mai ales, in randul tinerilor care traiesc iubirea ca fictiune ajungand sa-sii sacrifice sentimentul in numele frumusetii. Mottoul lui Walter Benjamin, trecut in nota de subsol, care i-a fost inspirat de tabloul lui Paul Klee, Ingerul istoriei, ca termen de referinta surprinzator in ilustrarea tezei propuse, ma convinge sa-i acord lui, cu constiinta grea, Marele Premiu, deoarece, desi demersul analitic si problemele ridicate sunt mai dense si mai complexe, limbajul, in schimb, e mai direct si mai percutant la Gabriel-Alexandru Streinu, pe care l-am propus la Premiul I la eseu. Nora Iuga

Livia-Nicoleta Dutu de la Colegiul National Al. I Cuza din Ploiesti


  • Stil alert, orizontal, spontan; limbajul e savuros, oral, vizual, cinematografic, se simte pulsatia adolescentina. Ce pare atipic e de o naturalete frapanta. Concizia e maxima; nu se explica nimic, se comunica prin gesturi. O proza pe care o traiesti senzorial ca pe o bucurie continua, aici nu trebuie sa cauti intelesuri. Imi aminteste de prima mea intalnire cu Salinger prin anii 70. Fireste, lucrurile s-au mai schimbat de atunci. O propun pentru premiul I la proza. Nora Iuga.

Ioana-Laura Simbu de la Colegiul National Unirea din Targu Mures

  • Un flux epic destul de bine stapanit. Personajul e vizibil, se retine, desi apartine unei galerii arhicunoscute ... autorul chiar recunoaste maladia care-i da Marei aerul acela derutant: "va face o criza de histerie". Ce i se poate reprosa autorului in primul rand este fixarea lui intr-un cliseu literar; vrea sa faca "literatura"; nu am intalnit o singura fraza in care un cuvant sa sara de pe sina, sa te faca sa tresari. Pacat, in rest nu ai nimic de obiectat, numai aerul uneori plicticos, comun, desi tema ar fi cerut altceva. Remarcabil ca element de constructie repetarea prezentarii personajului Ea e Mara, ca un laitmotiv, ca un personaj-puzzle care se creeaza pe bucatele din mers. Un procedeu inedit. Propun premiul 2 la proza. Nora Iuga.

Elisabeta Maruseac de la Colegiul National Petru Rares din Suceava

  • Scriitura ingrijita, prea ingrijita. Ideea foarte generoasa, dar fumata in nenumarate romane si filme de mana a doua, cu multiple personaje in unul singur; trebuie sa ai geniu ca sa-ti izbuteasca ceva nou, imprevizibil, dupa atatea clisee, riscul de a cadea in kitsch. Eventual premiul 3 sau mentiune pentru proza. Nora Iuga.

Elena Rusu de la Colegiul National Calistrat Hogas din Piatra Neamt


  • Copilarie cu ursuline. Autoarea nu are organ pentru poezie. Nu stiu daca asa ceva se dezvolta mai tarziu. Deocamdata nu!

  • Ultima sansa. Ar merita o evidentiere, dar nu la proza, pentru indrazneala de a aborda o tema neobisnuita in contextul lucrarilor trimise pentru concurs. Alegerea unui spatiu de desfasurare strain, tema de asemenea mai greu abordabila, spionaj, aventura, delict aviatic; neprecizat exact, nici personajele, nici faptele - parca totul pluteste in imponderabil - interesanta si formula de jurnal de bord ... Propun premiul II pentru jurnal.

  • Licarire. Parca e doar o ciorna a ceva ce va trebui adancit, tensionat, nu neaparat supradimensionat, dar mult mai personalizat. Ramane doar o schita exterioara care asteapta sa fie umpluta, n-are deloc dramatism. Nora Iuga.

Dora-Larisa Caraciuc de la Colegiul National Gheorghe Sincai din Baia Mare

  • Lina. Un stil voit desuet, vreau sa cred, sub care ghicesc o ironie fina, parca e o parodie la romanul La Medeleni de I. Teodoreanu, dar nu lipseste emotia primelor deceptii ale varstei - culmea nu ma deranjeaza dulcele asta in atat amar, in care ne inecam de ani buni incoace - e ca sintagma eminesciana "dureros de dulce". Propun premiul 2 pentru proza.

  • Nu stiu. Merge pe aceeasi linie, dar n-are desuetul acela care-i dadea un aer foarte personal si o candoare mai greu de gasit in zilele noastre. Nora Iuga.

Elena-Diana Matusa de la Colegiul National Alexandru Lahovary din Ramnicu Valcea

  • Matilda. Imi pare rau, dar pe o foaie nescrisa as gasi mult mai multa poezie.

  • Visul de cerneala. Aici parca mai misca ceva. Imi vine sa zic: "Copacel, copacel!" Hai sa dam un premiul III la poezie. Nora Iuga.

Roxana-Alexandra Pop de la Colegiul National Liviu Rebreanu din Bistrita Nasaud


  • O altfel de poveste. Imi pare rau. Nu.

  • Poveste. Observ ca acesti poate viitori scriitori nu au nici macar atata fantezie sa gaseasca niste titluri mai originale. Majoritatea se cheama ori povesti, ori Matilde, ori Rotterdam ... dezolant! Ce sa zic. Aici exista un vizibil simt epic, nici motivul nu e rau, dar scriitura tradeaza lecturi putine si proaste. Mult kitsch. Propun o mentiune la proza. Nora Iuga.

Sandra-Maria Olteanu de la Colegiul National Ienachita Vacarescu din Targoviste

  • Exista, fara indoiala, un simt al fantasticului aici! dar nu inteleg de ce am senzatia ca citesc sau vad carti si filme din anii 40. Sa fie o nevoie de intoarcere in timp la copiii astia, la sentiment, la romantism, ar fi extraordinar, dar modalitatea nu e cea care trebuie. Daca incerc o cale demult batuta si abandonata, nu iese nimic. Trebuie sa gasim un limbaj romantic adaptat la timpul nostru. Propun un premiu 3 la proza. Nora Iuga.

Maria-Elisabeta Cucu de la Colegiul National Dragos Voda din Campulung Moldovenesc


  • Un instinct artistic de exceptie. Inspiratia atinge aici starea de transa, ceea ce se intampla numai in acele momente pe care le numim "stare de gratie". Dar robinetul divin nu curge continuu si atunci trebuie sa invatam sa eliminam rebuturile, sa nivelam stridentele, falsetele, dar asta vine odata cu experienta. Dintre concurentii actuali e autorul, clar, cel mai talentat, cum se spune nascut, nu facut! Atentie, faci risipa de cuvinte goale, ca sufeltul, ba le mai si personifici, ceea ce miroase urat de parca ai calca in balega cu pantofii de lac: "mi s-a infectat sufletul de atata oftat, se scurge puroi de sentimente prin irisul ochilor mei ...sa ma ajuti sa imi curat sufletul", ai noroc ca te ajuta instinctul, dar tot o mai dai in bara: "mi-ai injectat apa minerala in venele sufletului" - e aproape hilar! De la "Papusa de portelan" e impecabil pana la sfarsit. Extraordinar! Si inceputul pana la "minciuni puerile"! Tine-te de treaba asta. Ai sa ajungi! Propun premiul 1 pentru monolog-experiemnt (cvasi-literatura). Nora Iuga.

Bianca-Dumitrita Rosioru de la Colegiul National Petru Rares din Suceava

  • Scriitor format. Scriitura fara cusur. Excelent profesionist. O ureche perfecta pentru limbaj. Sinte totdeauna falsetul. Apetit pentru experiemnt. Deocamdata timid, nu prea spectaculos. Poate o sa foreze mai mult in directia asta. Ca si autorul Maria-Elisabeta Cucu, nu e interesat de genul sau specia in care i se poate incadra textul, ceea ce e minunat! Textul ar putea fi scenariu de film daca n-ar fi si proza scurta si experiment si ... excelent permanentul dialog intre gest si gand. Tot premiul 1 pentru, hai sa zicem, scenariu-experiement (cvasi-literatura). Nora Iuga.

Alina-Ioana Voinea de la Colegiul National Costache Negruzzi din Iasi

  • Provizorie piesa. Limbaj pretios, intelectualist: "staccato inimii mele in chin ... pasari de prada mi-au inconjurat cortul de sarada" ... (ce-i asta!) Nu.
  • Ex silentio. Limbajul mai curat, emotionant, apel la constiinta umanitatii, tema care depaseste o minora suferinta imediata. Propun premiul 2 pentru monolog. Nora Iuga.

0 comments: